Studietur 2013: St.Petersburg

14. februar, selveste Valentine’s Day (som russerne btw feirer av all sin lyst), dro KULKOM på studietur til Russland. Her er et reisebrev fra turen:

Dag 1:

37 reiseklare studenter var klare for årets studietur, destinasjon St.Petersburg, Russland, kl 06:00 fredag morgen. Vi skal til Russland! Landet som alle har hørt om, snakket om og debattert rundt kjøkkenbordet om. Det enorme landet man har så ufattelig mange fordommer mot. Nå skulle KULKOM endelig få bryne seg på disse fordommene. Så med KULKOM-brillene pakket og klare dro vi av gårde. Litt over to timer senere lander vi i St.Petersburg hvor en russisk jente som studerer norsk møter oss med et stort smil. Utenfor flyplassen står en buss og venter på å ta oss inn i hjerte av St.Petersburg. Utenfor bussvinduet blottlegger byens fasade seg sakte men sikkert. Løkkupler med gullbelegg og kyrilliske bokstaver over alt.

Hostel MIR Fontanka skal være turens base. Vi åpner døren sakte og ser inn.. Det som møter oss er for mange litt skremmende. En trappeoppgang med murpuss, elektroniske ledninger i alle kanter og et lys som truer med å kortslutte. Overraskelsen ble desto større da vi fikk kommet oss inn døren i andre etasje og et utrolig hjemmekoselig og fint hostel fortonte seg. Fordelt på fire store sovesaler, var vi endelig på plass og studieturen 2014 kunne begynne.

Dag 2:

Formiddagen gikk med til sightseeing rundt om i byen. De aller fleste tok turen innom den mye omtalte og fantastiske «Church of Spilled blood». Kirken er prydet med lekre detaljer og fantastiske utsmykninger.

Siden samtlige studenter fryder seg over den 15. hver måned, var det denne kvelden duket for en stipendpils. Vi reiste på utestedet MOD, hvor vi fikk mulighet til å bli enda bedre kjent med hverandre og enda bedre kjent med den russiske utelivskulturen. *kremt*

Dag 3:

Etter gårsdagens møte med den russiske vodkaen ble det for mange en lang morgen. Og siden vi er å regne for en idrettsnasjon er det vel bare å bite det i seg: dagen bød på OG LIGNENDE og langrennsstafett i vår eminente fellesstue.

Senere på kvelden var det det russiske kulturlivet som skulle utforskes. Balletten «Svansjøen», den russiske varianten, skulle beskues i et av St.Petersburgs teatre. Her skjøt vår kulturelle kapital til himmels og vi forlenget livet med en god latter, samt noen tettsittende tights.

Dag 4:

Ut på tur, aldri sur – mandag var det tid for guidet tour. Vi delte oss i to grupper. Den ene fikk spasere i de storslåtte gangene i byens metrosystem. Metrostasjonene er prydet med både gull og edelstener og var i sin tid en gave fra den kommunistiske regjeringen til folket, som en markering av makt på et sted hvor folket befant seg. Den andre gruppen tok seg turen ut i den kalde februarkvelden og fikk en innføring i hvordan det kommunistiske regimet har fungert. Alt fra grufulle skrekkhistorier fra underjordiske fengsel til krigsskipet Aurora sto på listen over severdigheter.

Dag 5:

Vi var alle ferdigdusjet (vi hadde fem dusjer) og klare for dagens besøk til «The Hermitage» kl.10:00. «The Hermitage» er den mest besøkte attraksjonen i St.Petersburg Museet huser mer en 3 millioner forskjellige kunstverk og mange av de er av eksepsjonell herkomst, blant annet Picasso, Matisse og Rembrandt. Som studenter kom vi gratis inn og kunne tilbringe uante timer i dette vanvittige slottet av et museum. Reisebøkene anbefaler og sette av tre dager på museet, de fleste kulkommerne hadde rast igjennom det de hadde behov for i løpet av tre timer.

Noen av studentene valgte også å begi seg ut på den russiske badstukulturen; «Banya». Her får man virkelig satt i gang blodsirkulasjonen gjennom effektiv dasking med kvister/blader og det sies å styrke både immunforsvar og kuldefortrengelse.

Dag 6:

Frihet til folket var mottoet for dagen. Studentene skulle ytterligere få oppdage hvilke gleder St.Petersburg hadde å by på.

Kvelden ble tilbrakt på gatas eminente karaoke-pub; «Poison». No need for explanation!

Dag 7:

Torsdagen var et høydepunkt i løpet av uken. Vi skulle besøke det norske universitetssenteret i St.Petersburg. Dette er et senter som universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim drifter og finansierer. Vi ankom med trollybuss og ble tatt gledelig i mot av Katja, som jobber på senteret og som har studert norsk. Hun og hennes kollega holdt en introduksjon til dagens forelesning med Ilya Utekhin om «Kommunikasjon i russisk hverdag». Gjennom uken hadde mange tatt frem KULKOM-brillene og brukt de aktivt, så spørsmålene var mange. Jentene fra senteret svarte også på spørsmålene vi hadde og snakket generelt om russisk kultur.

Foredraget med Ilya Utekhin ble en enorm suksess. Han snakket om hvordan den russiske historien har formet den russiske mentaliteten og hvordan det er å være russer i dag. Dette eksemplifiserte han gjennom en historisk gjennomgang av boforholdene, med hovedvekt på de kommunale boligene. Hvor det i en liten leilighet bor uhorvelig mange mennesker. Hans feltarbeid i disse boligene har også resultert i en del semiotiske analyser av lappene med beskjeder de som bor i boligene har skrevet til hverandre. Av materialet fra feltarbeidet har han laget et virtuelt museum: http://kommunalka.colgate.edu/

På kvelden var det endelig duket for den tradisjonsrike fellesmiddagen. Vi hadde booket bord hos den indiske restauranten «Tandoor», der selveste Putin, sjefen sjøl, fortærte et deilig indisk måltid i 2009. Her fikk vi servert en enestående indiske buffet, samt horder av drikke. Middagen ble fortært mellom glad og munter skravling rundt bordene. En god avslutning på en fantastisk tur.

Dag 8:
Tiden var kommet. Hjemreise stod for tur. En, for noen, litt hektisk morgen, frokostbuffet og munter skravling gjorde oss klar for en times busstur og ca to timers flytur hjem til Oslo. Denne fredagen hadde til og med solen valgt å titte frem fra sitt lune hi. En sliten flyplass med en liten kiosk var det vi fikk, men en KULKOM-student er aldri misfornøyd.

Turen var fabelaktig og med ny input, bekjentskaper og kunnskap er vi tilbake på lesesalene med ny motivasjon.