BUDAPEST VAR EN FEST

Kulkompåtur sier hashtagen som i dag har 104 bilder på Instagram. De siste to ukene har det poppet opp bilder fra Ungarns hovedstad Budapest. I år gikk nemlig Kulkom-sin studietur til denne kule, kulturelle vintage-mekkaen og skal vi dømme etter bildene, så var det litt av en tur!

kulkompaturinsta2

Foto: Ragnhild-Marie Nerheim

46 trøtte tryner møttes på Gardemoen mandag 13.feburar, klare for å legge bort skolebøkene i 4 dager, og bytte ut 10 kopper kaffe, med 10 glass billig øl. ”Er dere på sånn der klassetur?” var det en middelaldrene mann som sa til meg på flyet. ”Haha ja, er det så tydelig?” sa jeg med et smil, og da humret han for seg selv mens han snudde seg og så på de mange rekkene med spente studenter.

Vel fremme i Budapest ble vi hentet av bussjåføren vår som kjørte oss til sentrum av byen. Reisekomiteen vår, bestående av Benjamin, Hege, Kristin og Maja, kunne virkelig ikke valgt et bedre hostel. Hostellet hadde navnet Adagio Oktogon og var både lett å finne, i nærheten av mange kule steder og ikke minst så fikk vi nesten hele hostelet for oss selv (noe kanskje det bare var vi som var glade for? Heh). Klokken var ikke så alt for mye da vi kom frem og de fleste tok derfor beina fatt og gikk ut for å finne noe å spise. 4 av oss endte opp på en liten, kul ”hipsterish” bar hvor vi fikk servert burgere hvor alt var planlagt til minste detalj. I det øyeblikket visste jeg at Budapest var en by jeg kom til å like.

picture1

Timene går fort når man er i godt selskap, og det tror jeg det var flere som fikk erfare på denne turen. Tiden gikk til vintageshopping, vindrikking, god mat og ikke minst det å nyte at man hadde fri og kunne gjøre det man ville. De første timene på tirsdagsmorgenen ble brukt til en omfattende og informativ guidet-tur gjennom den kontrastfylte byen. Budapest er jo delt av elven Donau, hvor du har Pest på ene siden og Buda på andre. Disse to ble slått sammen til én by i 1873. Guiden vår var en gammel mann med briller og hvitt skjegg, og selv om han snakket konstant i 4 timer, så tror jeg vi alle var enige om at vi ikke kunne hatt en søtere guide. Han tok oss blant annet med for å se Heltenes plass, vi kjørte forbi en av de største synagogene i verden og vi fikk se en nydelig utsikt av Budapest fra Fisherman Bastion. Til slutt endte vi opp på den store markedshallen i Budapest, som var stappet av tradisjonell ungarsk mat, duker og håndlagde bordprikker, luer og skjerf, sjokolade og kaker – alt man kan ønske seg, med andre ord.

På onsdagen fikk vi gleden av å besøke et av de mange universitetene i byen, BME Q Épület. Dette var universitet som Hege gikk på da hun var utvekslingsstudent i byen. Der var det en professor med navnet Peter Bodor som tok vel i mot oss. Han holdt en times forelesning om ungarere sin egen forståelse av nasjonen Ungarn. Det var en veldig spennende forlesning, og det var interessant å se et annet universitet i forhold til Blindern.

Etter forelesningen var jeg var en av mange som fikk gleden av å besøke et av de kjente spaene i byen, nemlig Széchenyi Spa. Spaet har flere basseng laget av varme kilder. Når du springer så fort du kan ut i den bitende kulden for å så å kjenne det varme vannet omfavne kroppen din, kjenner du virkelig at alt stress, alle vonde muskler og kulden som har trengt seg inn i beina dine – forsvinner. Om du aldri har vært i Budapest eller var med, men ikke besøkte dette stedet, anbefaler jeg det på det sterkeste. Kanskje unn deg en spabehandling også?

På kvelden var det duket for en fellesmiddag med alle de 46 Kulkommerne på restauranten Korhely Faloda es Daloda. Vi fikk servert herlig ungarsk mat, god vin og best av alt – god stemning. Reisekomiteen hadde nok en gang gjort en fantastisk jobb med å finne dette stedet. Senere var det flere som gikk ut på byen, noe som selvfølgelig var populært å gjøre hver av de fire kveldene vi hadde i byen. Utelivet i Budapest tror jeg ingen vil klage på!

Når 46 personer reiser sammen blir det fort til at man flyr litt i hver sin retning. Siste dagen hadde alle ulike ønsker. For mange ble det nok en rolig dag hvor man begynte å innse at Norge, skole og dyr øl begynte å nærme seg. Men man må jo nyte friheten til siste sekund og flere besøkte blant annet New York Café, en helt nydelig café som ble åpnet så tidlig som i 1894. Her kan man nyte gode ostekaker, en stor herlig frokost eller en typisk ungarsk middag. Flere besøkte også et av shoppingsentrene i byen, noen reiste på museum og noen satt bare og drakk kaffe på en av de mange caféne.

Det var 46 forskjellige studenter som reiste sammen på denne turen. Når man er så mange er det ikke alltid lett å være sammen hele tiden. Heller ikke å spise på de samme stedene, gjøre det samme aktivitetene eller få med seg alt av hva alle driver med. Jeg tror uansett vi alle som var på denne turen kan være enige om at det var fint å bare være med hverandre. Det var ikke noe mas eller jag av seminarledere, det var ikke noe tørre forelesere som snakket hull i hodene våre – det var rett og slett bare mange fine Kulkommere samlet i en by for å skape minner og nærere vennskap. Disse kan vi nyte godt av i de neste månedene fylt med oppgaver, pensumlister så lange at man ikke ser enden og eksamener vi ikke trenger å nevne helt enda. Jeg vil hvertfall takke reiselederne våre så ufattelig mye for alt det arbeidet de gjorde både før, under og etter denne turen. Det hadde ikke vært mulig uten dere! Og jeg er hvertfall helt sikker – jeg gleder meg allerede til neste tur!