Workshop 2017: Arbeidslivssiden

Torsdag ettermiddag den 7. april møtte 23 ivrige Kulkommere opp i 12. etasje på Niels Henrik Abels hus, klare for en to-timers lang workshop. Med et ypperlig lokale innredet med sofaer, panoramautsikt og vårsol, måtte denne ettermiddagen bare bli gull.

Etter et par ukers planlegging kunne endelig Arbeidslivsutvalget ved Programutvalget holde workshop. Gjestelisten, bestående av to kvinner og to menn representerte et bredt aspekt fra arbeidslivet, hvor tre av disse var tidligere Kulkommere. Etter at 1. klassingene Nora og Maja hadde gitt en kort velkomst og presentasjon av ettermiddagen, var det førstemann ut (bokstavelig talt). Publikum så spente ut og stemningen var svært god.

 

WORKSHOP LineUP

Processed with VSCO with f2 preset

IMG_5291

 

Chris Allan Simonsen, kreativ planner fra Trigger startet ettermiddagen med sine kreative og visuelt kule slides. Han understreket hvordan hans bakgrunn fra Kulkom bidrar til å hjelpe han i arbeidshverdagen. Med en humoristisk og kry tone presenterte han Trigger som «Verdens beste kreative byrå 2015», men nyanserte denne tittelen til at Trigger er et utviklingsbyrå.

Deretter var det Line Jacobsen fra Samtext sin tur. Arbeidshverdagen hennes består av oversettelse, korrektur og språkvask, hvor bedriftens ønske er å «skrive verdens beste tekster». Med bakgrunn innenfor mote-kommunikasjon og styling, likeså en bachelor i Medier og kommunikasjon fra HiOA understreket hun hvor viktig det er at alt kommuniserer.

Programmet rullet videre og neste ut var Sara Lossius. Elleve år har gått siden hun fullførte Kulkom-bacheloren, og disse årene har ikke vært varierte. Alt fra å «snuse på samfunnets skyggesider» på Colour Line, gründerskole, CrossFit instruktør, master i politisk kommunikasjon og bedriftskommunikasjon fra London, kommunikasjonsrådgiver for IKEA, mor til to og gründer av egen podcast (Ingefær) og blogg. Ifølge Lossius er det lærdom i alt og basert på hennes studietid kom hun med et tips: «Drikk kaffe – de viktigste studentene drakk kaffe i kantina (haha)».

Siste mann ut til å presentere seg før pausen var Andreas Øverland. Han, i likhet med Lossius, var en del av det andre kullet til Kulkom, og dermed fikk Sara og han en gylden mulighet til å pleie det gamle vennskapet sitt denne ettermiddagen. Dette resulterte i at workshopen ble smykket med mye latter og mange gode minner fra Kulkoms «gamle dager». Øverland snakket engasjert om sin karrierevei hvor han per dags dato er en del av et eget kommunikasjonsbyrå, BRUNCH. Før han havnet her har han bl.a. rukket å ta en bachelor fra Journalisthøyskolen i Oslo, fått seg redaksjonell erfaring fra NRK, Monster, Senkveld, og vært redaktør i Natt & Dag.

Vi studentene forstod raskt at samtlige av gjestene våre har vært engasjerte parallelt med studiene. Et verv her og der og nettverksbygging har visst dannet et godt grunnlag for deres karrierer. I tillegg mente gjestene våre med Kulkom-bakgrunn at bacheloren spesielt har gitt dem kunnskap for å tolke omverden. «Akademiske måter å snakke på og riktige diskurser.» Å kunne benytte seg av ulike analyse-briller kommer tydeligvis godt med.

I del 2 av workshopen ble vi presentert for ulike selvvalgte temaer som skulle gi oss innsikt i deres ulike arbeidshverdager.

 

Processed with VSCO with f2 preset

«Minglestund» i pausen

Simonsen fokusert på at det er en økende endringstakt i verden og guidet oss gjennom en typisk omverdensanalyse for Trigger. Via modellen «Double diamond» presentert han «Research + analyse = innsikt» og «Triggerpunktet». Fokuset hans er å forstå målgruppene, få økt innsikt og forståelse.

Jacobsen introduserte oss for begrepet «Tone of voice», dvs. den helhetlige tonen en bedrift bruker for å formidle noe troverdig til kunder. Gjennom ulike eksempler illustrerte hun hvordan Samtext jobber med tekstforfatting og «twicker med språket» for å finne riktige språklige varianter. Målet er å levere tekster som folk kan forstå. Ifølge Jacobsen kommuniserer alt i en pakke.

Øverland, med kulkom-fordypning i sosiologi, karakteriserte arbeidshverdagen sin som et mellomledd mellom Simonsen og Jacobsen. «BRUNCH gjør litt av alt», hvor et av prosjektene deres har vært å utvikle konseptet til vaskebyrået «WeClean». Øverland guidet oss gjennom metodikken og tankeprosessen bak suksessen og hvordan BRUNCH brukte konseptet «Genuin historie = sosial valuta». Sjekk ut emneknaggen,  #Neitilsosialdumping

Processed with VSCO with hb1 preset

En stor takk, inkludert applaus til våre gjester!

Etter to timer med jobbrelatert prat fikk vi alle en høre på en «verdi-prat». Lossius som også er mental trener snakket om prosessen mot å finne sine egne verdier og viktigheten av disse verdiene. På et personlig plan kan en selv sette seg mål og motivasjon som en kan anvende for å stå sterkere i arbeidslivet. Øverland kom med et innspill og forklarte at selvutvikling og et «behov for å mestre ting jeg ikke kan» har vært en av hans nøkkelverdier. Simonsen la til at «Kulkom er litt som Askeladden, jeg fant, jeg fant». Med disse ordene forstod vi studentene at vi kanskje enda ikke forstår hvor kunnskapsrike og dyktige vi blir ved å ta en bachelor i Kulkom.

Programutvalget takker for en over gjennomsnittlig hyggelig og vellykket kveld, inspirerende og motiverende, samt arbeids-relevant. Ikke minst en ettermiddag med avslappet stemning med rom for gode spørsmål og dialoger etter foredragene. Programutvalget håper at enda flere Kulkommere har mulighet og lyst til å delta videre fremover. God påskeferie! 🙂

— Maja Feng Mikalsen v/ arbeidslivsutvalget (PU) 

 

 

 

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

%d bloggers like this: